IBUK Libra – książka na listopad
Książką listopada w IBUKU Librze zostaje „Historia polskiego smaku” Mai Łozińskiej, Jana Ł...
W dniu 23.10.2024 r. odbyła się konferencja poświęcona zagadnieniom związanym z nauczaniem najmłodszego pokolenia – tzw. generacji Alfa. Wydarzenie zgromadziło nauczycieli zainteresowanych poznaniem charakterystycznych zachowań oraz metod pracy i próby zrozumienia wyzwań, przed którymi stają zarówno rodzice, jak i nauczyciele w pracy z dziećmi urodzonymi po 2010 roku. Celem konferencji było dostarczenie praktycznych wskazówek, jak efektywnie wspierać rozwój i edukację tej generacji w erze cyfrowej.
Pierwszą prelekcję zatytułowaną Pokolenie szumu. O alfach, edukacji i tęsknocie za ciszą wygłosiła Aleksandra Woźniak – konsultantka biznesowa, strateżka, edukatorka w obszarze gen Z oraz podcasterka. W swoim wystąpieniu skupiła się na wpływie nadmiaru bodźców, jakim poddawane są dzieci z generacji Alfa. Zwróciła uwagę na to, że rozwój technologii i wszechobecne urządzenia cyfrowe, takie jak smartfony czy tablety, mają ogromny wpływ na koncentrację i umiejętność skupienia młodych ludzi. Prelegentka podkreśliła, że wyzwaniem dla nauczycieli jest nie tylko samo przekazywanie wiedzy, ale także pomaganie dzieciom w radzeniu sobie z nadmiarem informacji i rozpraszaczy, które mogą negatywnie wpływać na ich zdolność do nauki.
Kolejna prelekcja, prowadzona przez Mariusza Ratajskiego – wykładowcę w Akademii Nauk Stosowanych w Koninie, dotyczyła roli aktywności fizycznej w rozwoju dzieci w kontekście współczesnego, cyfrowego świata. W wykładzie zatytułowanym Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży w dobie cyfryzacji - nie taki trudny orzech do zgryzienia referent zwrócił uwagę na alarmująco niską aktywność fizyczną młodego pokolenia, która wynika z siedzącego trybu życia oraz rosnącego czasu spędzanego przed ekranami. Podkreślił, że regularny ruch jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju psychofizycznego dzieci, a szkoły i rodzice muszą aktywnie promować i organizować czas na sport i zabawy ruchowe, aby przeciwdziałać problemom zdrowotnym i społecznym. Podkreślił znaczenie wspólnego spędzania czasu, razem z uczniami, dziećmi prowadzenia gier i zabaw. Nasze zaangażowanie oraz motywacja z pewnością przyniosą efekty.
Następnie wstąpiła Mariola Felczyńska - pedagog szkolny, doradca metodyczny CDN w Koninie. W swoim wystąpieniu Jaki jest współczesny uczeń i jak z nim rozmawiać w szkole - czyli pokolenie ALFA w codziennej edukacji prelegentka scharakteryzowała specyfikę ucznia generacji Alfa, który urodził się w erze pełnej technologii, mediów społecznościowych i globalnej sieci informacji. Omówiła, jak te czynniki wpływają na ich styl uczenia się, relacje społeczne i sposób odbierania rzeczywistości. Zauważyła, że uczniowie ci są niezwykle kreatywni, ale jednocześnie mogą mieć trudności z cierpliwością, gdyż są przyzwyczajeni do natychmiastowego dostępu do informacji i wyników. Nauczyciele muszą zatem dostosować swoje metody pracy do dynamicznych potrzeb uczniów, uwzględniając ich skłonność do korzystania z technologii, ale jednocześnie uczyć ich cierpliwości i samodyscypliny.
Ostatnie wystąpienie, pod tytułem Jak to jest z tą aktywnością fizyczna generacji Alfa? – poprowadziła Anna Kamińska. W swojej prelekcji skoncentrowała się na złożonych kwestiach związanych z równowagą między aktywnością fizyczną a cyfrową codziennością dzieci. Podając wynik badań naukowych wskazała różnice pokoleniowe w aktywności fizycznej. Nauczyciele otrzymali wskazówki jak poprzez ćwiczenia można tłumaczyć np. zachodzące zjawiska fizyczne itp. Podkreśliła, że odpowiednio zaprojektowane programy edukacyjne, które łączą interaktywne technologie z aktywnością fizyczną, mogą pomóc w bardziej zrównoważonym rozwoju najmłodszego pokolenia.
Konferencja „Zrozumieć młode pokolenie: klucze do skutecznego nauczania generacji Alfa" dostarczyła uczestnikom wielu cennych wskazówek, jak efektywnie pracować z dziećmi urodzonymi w cyfrowej erze. Prelegenci zgodzili się, że wyzwania związane z nadmiarem bodźców, ograniczoną aktywnością fizyczną i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi generacji Alfa wymagają nowoczesnych, zrównoważonych metod nauczania, które uwzględnią zarówno zalety, jak i zagrożenia płynące z technologii. Konferencja była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i poznania nowych strategii pracy z uczniami Alfa.
Konferncji towarzyszył kiermasz książek z Księgarni Tuliszków, która dodatkowo wzbogaciła wydarzenie prezentując nowości wydawnicze.
Bardzo dziękujemy za tak liczną frekwencję. Zapraszamy na kolejne wydarzenia do CDN Publicznej Biblioteki Pedagogicznej w Koninie.
Książką listopada w IBUKU Librze zostaje „Historia polskiego smaku” Mai Łozińskiej, Jana Ł...
Paweł Kuszczyński - autor tomików: Powroty (1991 r.), Róża spadająca kwiatem (1993 r.), Na...
Adam Bolesław Wierzbicki - autor sonetów: „W pogoni za Słońcem” (1997), „Trzy słowa krwią...