Projekt edukacyjny „Jesteśmy Różni, ale Równi” (podsumowanie)
Projekt edukacyjny „Jesteśmy Różni, ale Równi” w oparciu o książki „ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami” oraz „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów” był realizowany przez CDN Publiczną Bibliotekę Pedagogiczną w Koninie w drugim półroczu roku szkolnego 2023/2024.
W ramach projektu odbyło się 38 spotkań, w których wzięło udział 671 uczniów i 50 nauczycieli.
Uczestnikami projektu były 3, 5 i 6 - latki z Przedszkola nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy” w Koninie, 5, 6 - latki z Przedszkola nr 11 „Pentliczek” w Koninie, 5 - latki z Przedszkola nr 16 im. Jana Brzechwy w Koninie, uczniowie II A Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Koninie, uczniowie I C Szkoły Podstawowej nr 8 im. Powstańców Wielkopolskich z Oddziałami Integracyjnymi w Koninie, uczniowie I A, I B, I C, II A, II B, III A, III B, III C, IV A, IV C, VI B Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kazimierzu Biskupim oraz uczniowie klas 0-VII Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Woli Podłężnej.
Głównym celem projektu było uświadomienie uczniom, że pomimo różnic każdy człowiek jest ważny, ma swoje prawa, potrzeby i marzenia. Literatura prezentowana w trakcie projektu miała rozwinąć w uczestnikach empatię, poczucie tolerancji wobec inności, wzmocnić ich samoocenę, nauczyć wyrażania emocji, poznania sposobów radzenia sobie ze złością i gniewem. Ponadto przedstawiono informacje na temat zjawiska przemocy rówieśniczej oraz radzenia sobie z nią.
W oparciu o książkę „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów” przeprowadzono warsztaty podczas, których zapoznano dzieci z takimi pojęciami jak: pieniądz, moneta, banknot, karta płatnicza. Uczniowie poznali różne sposoby płatności dawniej i obecnie oraz wykonywali obliczenia matematyczne w poznanym zakresie. W trakcie zajęć wykorzystano chustę animacyjną i „Koło współpracy”, których celem była nie tylko zabawa, lecz przede wszystkim nauka współpracy w grupie.
Projekt edukacyjny „Jesteśmy Różni, ale Równi” będzie kontynuowany w roku szkolnym 2024/2025.
Projekt realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025.